Hihetetlen pozitív hatással van egy szabadban töltött tanítási óra a gyerekekre

Kétszer tovább tudtak figyelni, mint a 4 fal között.

Vannak olyan országok, iskolák, ahol rendszeresen tartanak órákat a szabadban, a kertben, netán egy közeli réten, vagy akárcsak az udvaron. Sajnos kevés ilyen intézményt ismerünk (legalábbis hazánkban).

A tanárok félnek kivinni a gyerekeket, akik „megkergülnek, kezelhetetlenné válnak, nem tudnak odafigyelni az anyagra” a friss levegőn. És egyébként is az öltözés-vetkőzés olyan macerás (sajnos sok helyen még a szünetben sem mennek ki, nemhogy órán…). Nehéz elszakadni a megszokottól, a rutintól.

Pedig egy nemrég megjelent tanulmány szerint a gyerekeknek szabad levegőn történő tanítása éppen ellenkezőleg hat a csemetékre, mint ahogyan azt a legtöbb tanár véli.  Nemhogy nem zavarja őket, de pont hogy javítja az összpontosítást, a figyelmet.

Ming Kuo, az Illinois-i Egyetem kutatója szerint a „természet hatása” az iskolai életben is működik, pozitív változást hoz a tanórai figyelemben, összpontosításban.

A kutatók egy amerikai általános iskolában végezték a megfigyeléseiket, 10 héten keresztül. Két harmadikos osztály vett részt a felmérésben, az egyik osztály tanítója lelkes volt a kinti órák iránt, a másik viszont szkeptikus. Mindkét tanár heti egy órát tartott a szabadban, egy füves területen, ahonnan egy erdő részre is rá lehetett látni. A hatást a kinti órát követő, „normál”, benti tanórán figyelték meg.

A szabadban eltöltött órát követően 4-féle módon értékelték az osztályt: (1) a tanár észrevételei a diákok részvételéről, elköteleződéséről; (2) a diákok értékelése a saját és osztálytársaik órai részvételéről, elköteleződéséről; (3) azon esetek száma az órán, amikor a tanárnak rá kellett szólnia a gyerekekre, fel kellett hívnia a figyelmüket valamire; és (4) egy független személy értékelése, aki fényképek alapján figyelte meg az órai munkát.

Az eredmények azt mutatják, hogy a kültéri órát követő időszakban a gyerekek messze jobban tudtak fókuszálni és jelentősen elkötelezettebbek voltak az iskolai munka, tanulás iránt. A „természet hatása” segített abban, hogy a tanárok kétszer hosszabb ideig le tudták kötni a gyerekek figyelmét, mint általában! Azaz, fele annyiszor kellett a gyerekekre rászólni, az órát fegyelmezés miatt megszakítani, egy szabadban töltött időszakot követően.

A felmérések szerint tehát a gyerekeknek nagyon jót tesz, ha kiszabadulhatnak a 4 fal közül és a szabadban tanulhatnak időnként. Ezek a szünetek nem feleslegesek, sőt, rendkívül jó hatásúak az iskolai előremenetel szempontjából is. Most már csak az a kérdés, mikor veszik mindezt figyelembe azok is, akik a tanmeneteket állítják össze.

Forrás: www.treehugger.com