Mexikóváros zölddel borított autóút pilléreit keményen bírálják

Jó szándék, hatékonyság nélkül.

Ha valaha is autóztál Mexikóvárosban, jó eséllyel végigmentél a világ egyik legszennyezettebb nagyvárosának dugókkal zsúfolt autópályáján. Szmog, rengeteg autó, állandó forgalom és torlódás jellemzi ezeket az utakat. Az egyik körgyűrű emelkedőkkel teli, az utat itt hatalmas betonpillérek támasztják alá, szédítő látványt nyújtva. Szépnek éppen nem mondható: nem csoda hogy próbáltak valamit kezdeni az oszlopokkal, olyan megoldást keresve, ami nem csak esztétikailag hasznos, de minőségben is javítja a szennyezett levegőt.

Egy ilyen kezdeményezés volt 2016-ban a Via Verde (Zöld Út), amely 1000 tartópillért változtatott burjánzó vertikális kertté. A növénnyel fedett tartópillérek meglepő és szépséges látványt nyújtanak. Sokkal kellemesebb így az autózás, a vezetés, ráadásul a zöldek még a levegőt is tisztítják.

Vagy nem.

A Guardian jelentése szerint a Via Verde csak esztétikai funkcióval szolgál, a levegő minősége nem lesz tőle jobb. Valójában a szmog-csökkentő képessége a nullával egyenlő. Kemény viták alakultak ki ezügyben, erős bírálatok érkeztek.

Voltak, akik azt kifogásolták, hogy a telepített növények egyszerűen nem megfelelőek: ide csak igénytelen fajokat, például szukkulenseket lehet ültetni – ezek azonban nem rendelkeznek légtisztító-szűrő hatással. Mások azért kampányoltak, hogy egyetlen zöld oszlop áráért 300 fát lehetne ültetni: azok pedig sokkal többet érnének, nem csak oxigént termelnének, de árnyékot adnának, hűtenék is a várost. Megjelentek azok a vélemények is, amelyek szerint egy nagyváros nem lesz környezetbarátabb egy ilyen megoldástól: éppen, hogy jutalmazza az autósokat: egy kis kocsikázásért cserébe még szépet is láthatnak. Szerintük arra kéne törekedni, hogy egy ilyen zsúfolt, népes városban minél többen használjanak kerékpárt vagy gyalogoljanak – márpedig ezt szép, nagy parkok, zöldfelületek kialakításával lehetne elérni.

A szakértők azt mondják, a Via Verde egyszerűen lehetetlen feladatra vállalkozik: ilyen mennyiségű autó mellett esélye sincs levegőszűrő funkciót betölteni a világ egyik legnagyobb, legszennyezettebb úthálózatán, ahol egymást érik a dugók és több tízezer autó pöfög el naponta. Jobb megoldás lehetne elsősorban a gyalogos, kevésbé zsúfolt városi területeket zöldebbé tenni, ezeken a helyeken sokkal hatékonyabban működnének a növények. A horizontális kertek is megérnének egy próbát – ezeket persze nehezebb lenne az utak mellé tervezni, de talán több hatással bírnának.

Forrás: www.mnn.com