Mézes reggelivel ösztönzik a mézfogyasztást a gyerekek körében

Nem csak a mézesmadzagot húzzák el.

Októberben indult a két hónapos kampány: az Agrárminisztérium, az Országos Magyar Méhészeti Egyesület, az Agrármarketing Centrum és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara közös akciójában a mézfogyasztást kívánják népszerűsíteni. A rádióreklámok, sajtómegjelenések és fesztivál részvételek mellett most Tatán debütált a „Mézes reggeli” elnevezésű program is.

A 2007-ben Szlovéniából indult kezdeményezés célja, hogy a helyi méhészegyesületek, termelők segítségével az iskoláskorú gyerekek országszerte megismerkedjenek a mézfajtákkal és a méz egészségre gyakorolt hatásaival.

A déli szomszédunkban indított akcióhoz hazánk 2014-ben csatlakozott, idén pedig már rekordszámú, több mint 900 iskolában és óvodában rendezik meg a programot, amelynek során kis tasakos virágmézet és 4 oldalas, mézes témájú kifestőt kapnak a gyermekek. Örvendetes, hogy több, mint 150 ezer diák ismerkedhet a finomsággal, sokan először hallhatnak a méz kincset érő tulajdonságairól.

Magyarország az Európai Unió harmadik legnagyobb méztermelője, hazánkban körülbelül 20 ezer magyar család megélhetéséhez járul hozzá a méhészet.

Sajnos a fogyasztásban már nem állunk ennyire jól, bár az utóbbi években az éves szinten egy főre jutó mézfogyasztást sikerült 30-40 dkg/főről 70-80 dkg/fő mennyiségre emelni, ám a legtöbb európai országban ennek kétszeresét fogyasztják az emberek.

Az éves méztermelés az elmúlt tíz évben az időjárás és az egyéb körülmények függvényében 15 és 30 ezer tonna között alakult, amelyből a belföldi mézfogyasztás mintegy 7-8 ezer tonna évente. Jelenleg a hazai mézek 80%-a exportra kerül, pedig ha az emberek 60-70%-a naponta elfogyasztana egy teáskanál mézet, akkor az összes belföldön megtermelt mennyiség elfogyna.

Sokan nem is gondolnák, hogy a természetes antibiotikumnak tartott méz egy kilogrammjáért a méheknek nagyjából négymillió virágot kell meglátogatniuk, mialatt közel 170 ezer kilométert repülnek.

Forrás: agraragazat.hu