Sétálásra fel – íme, a séta 9 megdöbbentő, jótékony hatása!

Jobb mentális egészség, kevesebb gyógyszer.

Egy kicsi mozgás mindenkinek kell – ne feledjük, hogy ez akár egy kiadós séta is lehet. Miért építsünk be rendszeresen az életünkbe a gyaloglást? 9 okot mondunk!

1. Meghosszabbítja az életet.

Egy 2018-as tanulmány szerint a séta csökkenti a kockázatát annak, hogy szív-érrendszeri betegségben haljunk meg. Azoknál a résztvevőknél, akik átlagos iramban sétáltak 24%-kal, akik pedig fürgébben, 21%-kal csökkent a betegségek kockázata. A 60 év felettiek esetében még jelentősebb volt a séta jótékony hatása (46%-os és 53%-os csökkenés).

2. Csökkenti a cukorbetegség kialakulásának esélyét.

A kutatók összefüggést találtak a fürge séta és a 2-es típusú cukorbetegség kifejlődésének jelentős csökkenése között. Ennek a betegségnek egyik előjele az inzulin rezisztencia. Azonban egy brit tanulmány szerint azok az emberek, akiknél családi örökség a betegség, tempós sétával vagy más aktív tevékenységgel javítani tudták az inzulinérzékenységet.

3. Javítja a szexuális életet.

Egy felmérés szerint azoknál a 45-55 év közötti nőknél, akik rendszeresen végeznek valamilyen testmozgást (ide értve a tempós sétát is), nem csak nagyobb szexuális vágyat, de elégedettebb nemi életet is mértek.

4. Pénzt spórolhatunk.

A rendszeres sportolás költségekkel jár, amennyiben edzőterembe, uszodába járunk. A séta azonban nem kerül semmibe, időhöz sem köt, viszont heti 150 perc mérsékelten-intenzív sétálás már segít a stressz menedzselésében és a szívbetegségek megelőzésében. A közepes tempójú séta kb. 100 lépést számlál percenként.

5. Elhagyhatjuk a gyógyszereinket.

Egy 32 000 nő és 8 000 férfi bevonásával végzett tanulmány szerint azok, akik a leghosszabb sétákat tették, sokkal kevesebb gyógyszert is szedtek. A több, rövid séta helyett inkább a heti egy, nagyobb táv bizonyult hatékonynak.

6. Tompítja a fibromyalgia tüneteit.

A krónikus, izomfájdalmakkal járó betegség a lakosság kb. 4 %-át érinti. Egy vizsgálat szerint a 32 és 70 év közötti nők közül azok, akik 60 percet sétáltak, könnyű gyakorlatokat végeztek legalább heti 3-szor, sokkal jobb állapotban voltak fizikailag és mentálisan is.

7. Segít a mellrák elleni harcban.

Azoknak a nőknek, akik a mellrák diagnosztizálása után rendseresen sétálnak, 45 %-kal nagyobb esélyük van a túlélésre az inaktívakkal szemben. Azok, akik már a dianózis előtti évben is mozogtak, 30%-kal több eséllyel jutnak túl a daganaton.

8. Csökkenti a stroke kialakulásának kockázatát.

Már heti 5, 30 perce erőteljes séta is jelentősen csökkenti a stroke bekövetkeztének esélyét. Egy kiterjedt vizsgálat (46,000 férfi és 15,000 nő részvételével) kimutatta, hogy a jobb edzettségi szint 40%-kal csökkentette a stroke kialakulásának esélyét.

9. Óvja a mentális egészséget.

Olasz kutatók kimutatták, hogy azok, akik a legenergikusabb gyaloglást mutatták, 27%-kal kisebb valószínűséggel váltak demenssé. Ezt egy 2018-as, amerikai tanulmány is megerősítette: heti 3, egyórás séta nagyon jó hatással van a demencia kockázatának csökkentésére. Nem beszélve arról, hogy a rendszeresen sétálók jobb gondolkodásbeli, kognitív képességeket mutattak.

Forrás: www.mnn.com