9 immunrendszert erősítő étel

Ezekkel éld túl a telet!

A kiegyensúlyozott táplálkozás sokat segít az általános jó állapot, a megfelelően működő immunrendszer elérésében. Télen nem véletlenül kerülnek bizonyos ételek előtérbe, ezek rendszeres fogyasztásával ugyanis tehetünk azért, hogy megússzuk a hideg időszakot légúti betegségek, nátha és influenza nélkül. Semmiképpen ne maradjanak ki a zöldségek, gyümölcsök, és igyunk elegendő folyadékot is.

Ezeken túl pedig, az alábbi ételekből érdemes rendszeresen fogyasztanunk!

1. Joghurt

Fotó: MOVING MOMENT/ SHUTTERSTOCK

A probiotikumok vagy élő aktív kultúrák segítenek az emésztőrendszer egészségének megőrzésében. Egy svéd kutatásban egy csoport ember naponta ivott probiotikumot, míg egy másik csoport placebót kapott. A probiotikumhoz jutók 33 %-kal kevesebb betegnapot jelentettek, mint a kontroll csoport.

2. Zab és árpa

Fotó: YEKO PHOTO STUDIO/ SHUTTERSTOCK

Ezek a gabonák béta-glukánt tartalmaznak, egyfajta rostot, ami antimikrobiális és antioxidáns kapacitással rendelkezik. Állatokkal végzett kísérletek során állítólag jobban ellenálltak az influenzának és herpesznek azok az egyedek, amelyek zabot vagy árpát ettek.

3. Fokhagyma

Fotó: MARIAN WEYO/ SHUTTERSTOCK

A fokhagyma allicint tartalmaz, amely felveszi a harcot a fertőzésekkel szemben. Brit tudósok 12 héten keresztül fokhagymakivonatot adtak egy csoportnak, míg egy másik csapat placebót kapott. A fokhagymát fogyasztók 2/3-dal kisebb eséllyel kaptak el légúti betegségeket. Más vizsgálatok szerint azok, akik legalább 6 gerezdet elrágcsálnak egy hét alatt, egyes ráktípusokban is kisebb eséllyel betegednek meg.

4. Tea

Fotó: IRAVGUSTIN/ SHUTTERSTOCK

Azoknak az embereknek, akik 5 csésze fekete teát isznak naponta legalább 2 héten át, 10-szer több olyan anyag termelődik a vérükben, amely segít a vírusok elleni harcban, mint azon emberekében, akik placebo forró italt iszogatnak, egy Harvardon végzett tanulmány szerint. Mind a fekete mind a zöld teában bőven található egy aminosav, amely az immunrendszer erősítésében játszik szerepet.

5. Húsleves

Fotó: AIMEE M LEE/ SHUTTERSTOCK

A csirke főzése során egy bizonyos aminosav szabadul fel, amely kémiailag egy bronchitisz ellen szedett gyógyszer egyik alkotójához hasonlít.

6. Halak

Fotó: VANILLAECHOES/ SHUTTERSTOCK

A szelén bőségesen található a tengeri herkentyűkben, a kagylóban, a homárban, a rákokban, segít a fehérvérsejteknek citokint termelni, ezek pedig a vírusoktól való megszabadulásban játszanak szerepet. A lazac, a makréla a hering az omega-3 zsírsavakban gazdag, ezek pedig csökkentik a gyulladást, növelik a légáramlást és védik a tüdőt és a légzőszervrendszert a hidegtől.

7. Marhahús

Fotó: LISOVSKAYA NATALIA/ SHUTTERSTOCK

A marhahús cinkben gazdag, márpedig a cink nélkülözhetetlen az immunsejtek fejlődéséhez, amelyek felismerik és ártalmatlanítják a baktériumokat, vírusokat, és egyéb kórokozókat.

8. Batáta

Fotó: MAGDANATKA/ SHUTTERSTOCK

Lehet, hogy a bőrödre nem úgy gondolsz, mint az immunrendszer részére, pedig ez egy nagyon fontos szerv, ami az egész testet befedi. Ez az első védelmi vonal a különböző behatolókkal szemben. Az egészséges bőrnek A vitaminra van szüksége, ehhez pedig béta-karotint tartalmazó zöldségeket ajánlatos fogyasztani (pl. batáta).

9. Gomba

Fotó: HLPHOTO/ SHUTTERSTOCK

A kutatások szerint a gomba növeli a fehérvérsejtek termelődését és aktivitását, sokkal agresszívebbé téve a védelmi rendszert.